בעלי עסקים (ובמקרים מסוימים שכירים) נדרשים להגיש מידי שנה דו”ח מס הכנסה לרשות המיסים. המועד החוקי להגשת הדו”ח השנתי למס הכנסה. מועדי הגשת הדוחות מתפרסמים באתר רשות המיסים והגשתם בזמן קבועה בחוק. הדו”ח מאפשר לרשות המיסים לקבוע האם המגיש עמד בחובת התשלום לשנה זו ואת זכאותו להחזרי מס.
אופן הגשת הדו”ח
במצב הרגיל, את הדו”ח השנתי למס הכנסה, הקרוי טופס 1301, יש להגיש בדיווח מקוון באזור האישי של אתר רשות המיסים והן בהעתק קשיח למודיעין במשרד פקיד שומה. ישנם יחידים הפטורים מהגשה מקוונת של הדו”ח; לבירור זכאות ניתן לפנות לפקיד השומה בסניף מס ההכנסה הקרוב אליכם. כמו כן, חשוב לציין שעסק קטן שהכנסתו השנתית לא עולה על 60,000 ש”ח, נדרש להגיש דו”ח מקוצר בלבד, בטופס 137.
לשם הגשת הדו”ח, נדרש המגיש לאיסוף מידע פיננסי וכלכלי ממגוון מסמכים ומקורות. לנוחיותכם, להלן רשימה של מגוון המסמכים הנדרשים, פירוט המידע הכלול בהם ואופן השגתם:
מסמכים הנוגעים להכנסות
- טופס 106: טופס של רשות המיסים המופק לכל עובד ע”י המעסיק, בתום כל שנת מס. הטופס מציג ריכוז שנתי של המשכורות החודשיות ששולמו לעובד על ידי המעביד, במהלך שנת המס. נדרש להעביר טופס 106 מכל מעסיק אצלו עבד המגיש במהלך שנת המס האחרונה.
- פירוט תקבולים מביטוח לאומי: פירוט כלל התשולמים שהתקבלו מהביטוח הלאומי. ניתן להשיג את הטופס מהאזור האישי באתר ביטוח לאומי.
- טופס 161 וטופס 161א’: במידה ועזבתם מקום עבודה בשנת המס האחרונה, נדרש להנפיק טופס 161 (הודעת מעביד על פרישת עובד ממקום העבודה) וטופס 161א’ (הודעת עובד על פרישתו ממקום העבודה).
- קצבאות פנסיה או שארית: במידה והתקבלה בשנת המס האחרונה קצבת פנסיה או קצבת שארים, יש להעביר את טפסי פירוט הקצבה. הטופס מופק על ידי מעניק הקצבה.
- אישורי הכנסות שנוכה מהן מס במקור: אישור על ניכוי מס במועד התשלום על השירות המסופק מכל עסקה רלוונטית שבוצעה באופן זה בשנת המס האחרונה. רלוונטי במיוחד לשכר סופרים, מרצים, דירקטורים, דיבידנד, תמלוגים ועוד. פירוט אודות עסקאות המחויבות בניכוי מס במקור ניתן למצוא באתר מס הכנסה.
- טופס 867: טופס המפרט הכנסות מריביות וניירות ערך בבנק. במרבית הבנקים, ניתן להנפיק באזור האישי באתר האינטרנט ובאפליקציה.
- אישורי על קניה/מכירה של ניירות ערך: במידה ובשנה האחרונה קניתם או מכרתם ניירות ערך, נדרש לספק אישור לביצוע הפעולה. האישור מונפק בבנק, לרוב ניתן להנפיקו באתר או באפליקציה.
- פרטי הכנסות מהשכרה בארץ: במידה ובבעלותכם הכנסות מהשכרת נכס בארץ, נדרש לצרף פירוט מקיף על ההכנסה, כולל חוזים רלוונטיים והוצאות נלוות לנכס עצמו.
- פירוט הכנסות שונות: בנוסף, נדרש לצרף פירוט על כל הכנסה נוספת שלא צוינה לעיל, בין היתר: הימורים והגרלות, ירושות, פטנטים, השקעות והכנסות מחו”ל ועוד.
אישורי תשלומים
- קבלות על תרומות: תיעוד של כלל התרומות שבוצעו על ידי המגיש בשנת המס האחרונה.
- תשלומים כעצמאים לקרן השתלמות/קופות גמל וביטוח חיים: פירוט של כלל התשלומים שבוצעו לאחד מהמקומות המצוינים בשנת המס האחרונה. את הפירוטים ניתן להנפיק לרוב באזור האישי של הקרן, הביטוח או הקופה.
- תשלומים על השקעות: פירוט תשלומים שבוצעו בשנה האחרונה בהשקעות בפרויקטים מסוגים שונים כגון חיפוש נפט, הפקות אמנותיות וקולנועיות ומחקר על סוגיו.
- תשלומי ביטוח: פירוט כלל התשלומים שבוצעו על ידי המגיש לחברות ביטוח. בין היתר לביטוחים אישיים, ביטוח אבדן כושר עבודה, ביטוח עסק וביטוח אחריות מקצועית.
מסמכים נוספים
- מסמכים בעניין בני משפחה תלויים: מסמכים רלוונטים לגבי מגלה נפשית או פיזית של בן/בת זוג או מוגבלויות ולקויות למידה של ילד, במידה ועבר וועדת השמה.
- אישורי סיום לימודים: לימודים אקדמיים/הוראה/מקצוע במוסד להשכלה גבוהה או סמינר. ניתן להפיק ממוסד הלימודים.
- אחזקות נכסים: נכסים בחו”ל או בעלות/שותפות בחברה. אופן ההנפקה תלוי בסוג הנכס.
- צילום ת.ז וספח.
מסמכים לעצמאיים
המסמכים המפורטים מטה רלוונטיים רק לעצמאים:
- אישור תשלומים ייעודי לעצמאים למוסד לביטוח לאומי: ניתן להשיג את הטופס מהאזור האישי באתר ביטוח לאומי.
- טופס 857: אישור שנתי על ניכוי מס הכנסה מתשלומים המחייבים ניכוי מס במקור. רלוונטי לסוגי שירותים שמחויבים בניכוי מס במקור על פי הוראות מס הכנסה. האישור מתקבל מלקוחות השירותים שניכו את המס במועד התשלום.
- מסמכי רכב: רישיון רכב, ביטוחים ששולמו בשנה החולפת, נתוני מד ק”מ ליום ה-31.12 של השנה הקודמת.
- טופס 126: דיווח על שכר עבודה ויתר תשלומים לעובדים. רלוונטי רק לעצמאים שמעסיקים עובדים.
- ניהול חשבונות : פרטי ניהול החשובות הבאים: ספר תקבולים ותשלומים, פנקסי חשבוניות ומסמכי הוצאות, פנקסי מע”מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.
סיוע ותמיכה:
לטיפול בתקלות טכניות בטופס המקוון ניתן לפנות למוקד התמיכה של רשות המיסים בימים ראשון-חמישי בין השעות 08:15-16:00, במספר *4954.
בחודשי הגשת הדוחות השנתיים, אפריל ומאי, רשות המיסים מקימה לשכות הדרכה ייעודיות למילוי הטופס המקוון והקשיח. את פרטי הלשכות ואופן הפנייה אליהם ניתן למצוא באתר רשות המיסים.
לקוחות אמרכל נהנים משירות מלא בתחום זה. הדו”ח ממולא על ידי אמרכל על בסיס מסמכים שנשלחים למשרדי החברה, כך שחובות וזכויות המס של הלקוח מבוררות באופן מקיף.
לפניות בנושאים שונים וליצירת קשר עם אמרכל יעוץ וניהול פרויקטים, ניתן לפנות אלינו במייל office@amarkal.co.il
האמור לעיל אינו מהווה תחליף ליעוץ פיננסי רשמי או לפניה למודיעין פקיד השומה של רשות המיסים.